Go Google

Autor: Iveta Maďarová | 20.2.2012 o 16:22 | (upravené 20.2.2012 o 17:29) Karma článku: 4,54 | Prečítané:  636x

“Google je matematický termín pre jednotku, nasledovanú sto nulami“. Pojem vytvoril Milton Sirotta a bol propagovaný v knihe Matematika a predstavivosť od autorov Jamesa R. Newmana a Edwarda Kasnera. Google pre novinára znamená získavanie neohraničeného množstva informácií. Je to vyhľadávač, ktorý sa pod prstami novinára správa ako jeho predĺžené oči a uši."

 

Google má k dispozícii neuveriteľné množstvo dát. Tým, že zhromažďuje o jednotlivcoch veľa informácií, sa stáva tzv. Veľkým bratom. Je to, na jednej strane, obava veľkých hráčov na svetovej scéne, ale samozrejme to neznamená, že teraz môžeme čítať cudzie maily. Hrozí jedine nebezpečenstvo od šikovných hackerov.

Obchodná spoločnosť Google si dala vypracovať pre seba takzvané „made by themself“ servery, v ktorých sa skladuje obrovské množstvo údajov. Tento stroj prispôsobili tomu určitému programu, ktorý na nich beží. Program vytvorili tak, aby bol prispôsobený stroju, pretože tam prebiehajú operácie, ktoré daný procesor dokáže vykonať.

Dnes je Google svetovo známy, to znamená, že ho každý používa, ale naopak to neznamená, že je každý aj novinár, možno iba taký malý výskumník. Používatelia zväčša nechodia na vyhľadávače, ako napríklad Yahoo, Bing a iné, ale preferujú Google, pretože má najväčšiu databázu, je rýchly a vygeneruje všetky možné dokumenty, údaje na sociálnych sieťach či vhodné reklamy alebo návrhy na stránky, ktoré sa zameriavajú na tému, zadanú vo vyhľadávači. Prepojenie na Google nájdeme všade a dostali sme sa do takého štádia, že si bez neho niekedy nie sme schopní nájsť sami konkrétnu vec. Výsledky „googlovania“ (moderný výraz pre  používanie Google vyhľadávača prim.prev.), sa nám ukážu rovno pod zadaným výrazom. A ak by sme urobili gramatickú chybu, tak nám navrhne automaticky opravu. Pod tým máme rovno aj údaj o približnom počte výsledkov, ktorý zriedkavo neprevyšuje cifru stotisíc. Za touto informáciou nasleduje údaj o čase. Tento údaj je veľmi dôležitý, a síce nie vedieť ho, ale vnímať ho. Keďže pre novinárov je čas vzácnejší ako peniaze, doba trvania 0,13 sekúnd je ideálna na počkanie pre zobrazenie hľadaného objektu.

Uskutočnený bol aj výskum o tom, ako dlho trvá osobe, ktorá sedí za počítačom a surfuje na internete, aby sa rozčúlila, keď nedostane do určitej časovej hranice to, čo práve hľadá. Výsledkom sú tri sekundy. Spoločnosť Google sa preto rozhodla urobiť taký mechanizmus, ktorý bude 24-násobne rýchlejší a pekne nás bude všetkých rozmaznávať. Je to jeden z mnohých, dobre premyslených strategických trikov, ako prilákať masu a ako si ju, hlavne, udržať.

 

Tu sa vrátim aj k tým návrhom, ktoré sa nám zobrazujú, aby sme na nich klikli a pozreli si ich. Ako sa tieto návrhy zjavujú na určitých stránkach a ako nejaký program môže vedieť, čo by nás ako užívateľov mohlo zaujímať a prilákať? Tu už vlastne ide o povolenú špionáž klikov užívateľa, t. j. Google sleduje, kam sa kto „preklikáva“ (IP adresy) a aké stránky si pozerá. Čo robí na tých stránkach, koľko času tam strávi a ako často ich navštevuje. V tomto prípade niekedy vzniká aj taká malá forma paranoje, keďže nie všetci vždy robíme to, čo by sme mali, ale aj to, čo by sme nemali. No v podstate ani nevieme, čo je to, čo by sme na internete robiť nemali, keď je málo toho, čo je zakázané. A ešte menej je toho zakázaného, keď si zaplatíme. V každom prípade, málokedy sa stalo, že by niekto prestal používať internetový prehliadač z tohto dôvodu. A čo je ešte zaujímavejšie, je to, že niektoré virtuálne veci môžu po určitom strávenom čase používateľa nudiť a už nevzbudzujú jeho pozornosť. Pre pozitívnu zmenu Google stále plodí nové návrhy, realizuje idey a prekvapuje.

Google sa vyvinul z jedného neočakávaného deja udalostí, keď išlo o vývoj technológií pre vyhľadávanie v rámci elektronických databáz uverejnených výskumných správ. Namiesto toho prišli na riešenie omnoho významnejšej úlohy, a to na lepšiu metódu vyhľadávania v obrovskej databáze, akou je internet. Na svojej technológii nakoniec vybudovali jednu z najväčších a najvplyvnejších technologických firiem súčasnosti.

K úspechu firmy nestačí len technológia. Súčasťou tohto je aj podnikateľská stratégia. Larry Page a Sergej Brin vytvorili jedinečnú firmu s novým obchodným modelom, postavenom na stratégiách, strihaných na mieru dnešnému internetovému veku tak, ako kedysi Alexandrijská knižnica (Ptolemai) zodpovedala potrebám helenistického obdobia. Google asi nebude jestvovať tri storočia, ale pred sebou má ešte ďalekú budúcnosť a bude toho ešte veľa stavať a vplyvne stúpať.

Page a Brin sa vyvíjajú spolu so spoločnosťou, ktorú riadia, zrejú, takže sa naučili robiť kompromisy a tlmiť neskrotnú snahu v presadzovaní svojich ideálov, ktoré na začiatku dominovali v Google. Tiež im poriadne prialo šťastie v rozvoji. Lenže to ani podľa laika nie je dostatočne silný motor pre rast podniku takého úspešného a dynamického, ako je Google. Posadnutosť zakladateľov splodila vynikajúci systém. Diabol sa, ako obvykle, skrýva v detailoch.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?